2013. május 10., péntek

Mitológia Percy Jackson-módra: Kirké

Kirké (forrás: DeviantArt)
Kirké egy jóserejű varázsló istennő. Héliosz (titán, napisten) és Perszéisz (ókeanisz) lánya, Pasziphaé és Aiétész testvére.
 
Jelképei és ábrázolása: Kirké egyik kezében általában egy csészét tart, a másikban botját, ami egy varázsvessző. Körülötte pedig átváltozott vagy éppen átváltozóban lévő férfiak láthatók. Disznótest helyett gyakran farkas-, illetve kos-fejet viselnek a szerencsétlenül járt utazók, vagy oroszlánok lesznek.

A görög világ legnagyobb varázsló istennőjének hírében áll, és aki a szigetére lép, azt varázsvesszőjével vadállattá változtatja. Így történt ez annak idején Odüsszeusszal és kíséretével is, akik hosszas bolyongásuk során kikötöttek Aiaié szigetén (későbbiekben Kirké szigete). Hamar megtalálták Kirké palotáját, ahol a varázslónő disznóvá változtatta őket.
 
A többiektől elszakadt Odüsszeusznak Hermész adott egy gyógynövényt, amelytől Kirké varázsereje hatástalan lett őrá. Így Odüsszeusz nyugodtan beléphetett a palotába, azt Kirké is észrevette, hogy ereje nem hat rá és Odüsszeusz az istenek kegyeltje. Azonban a disznókat csak akkor változtatta vissza, miután egy éjszakát eltöltött Odüsszeusszal (ez volt Kirké feltétele a visszaváltoztatáshoz).
 
A visszaváltoztatott ithakaiakat ezután szívesen látta palotájában Kirké, akik egy egész éven át vendégeskedtek a varázslónőnél, mielőtt eszükbe jutott, hogy folytassák útjukat Ithakába. Kirké előbb Teiresiashoz irányította Odüsszeuszt, az Alvilágba, de előbb alaposan kitanította a halottidézésről. Az Alvilágból ismét Kirké szigetére hajóztak útbaigazításért, majd Kirké tanácsokat adott nekik leendő megpróbáltatásaikhoz: a szirénekről, a Bolygó Sziklákról, Szkülláról és Kharübdiszről, valamint Hélios teheneiről. 

A Szörnyek tengerén Kirké szépségszalont nyitott egy szigeten (vélhetően ugyanazon vagy ugyannak a szigetnek a nyugati megfelelőjén, ahol Odüsszeusz is járt). A laikus szemnek ő egy rendkívül elbűvölő, gyönyörű asszony, manapság C. C. álnéven ismerik.
 
Természetesen szépségszalonjában a nők kiemelkedő ellátásban részesülnek, akiknek különféle spa-kezelések dukálnak. Az ide tévedő férfiak pedig átkot kapnak a fejükre, akik attól kezdve kénytelenek tengerimalacként leélni fennmaradó életüket. A szerencsétlenebbek pedig, akik nem hajlandóak Kirké kénye-kedve szerint cselekedni, azok akár 3000 évig is tengerimalac képében maradnak. Persze azok sem járnak jobban, akik betörnek a varázslónőnek, de nekik legalább nem kell több ezer évig malac képében maradniuk, csupán addig, ameddig természetesen is elélnének, például egy iskolai osztály kis kedvenceként vagy egy állatkert simogatójának lakójaként. Régen egyszerű malacokká voltoztatta a férfiakat, azonban az állatok gondozása körülményes volt, így lettek később tengerimalacok.
 
Mindezen információkat megosztotta Kirké az oda tévedő Percyvel is, aki barátaival épp az aranygyapjú megszerzésének küldetésén vett részt. A mentőcsónakból kilépő Percyt és Annabeth-t egy hölgy fogadta, aki a szépségszalon dolgozója volt.
„– Első alkalommal járnak itt – jegyezte fel az alkalmazott. – Nézzük csak… – pillantott végig rajtunk kritikusan. – Az ifjú hölgyre ráférne egy gyógynövénypakolás, a fiatalúrra pedig egy teljes átformálás.”
(A Szörnyek tengere c. könyv egy részlete)
C. C. gyönyörű volt, amit Percy így mesél el a könyvben:
„A nő hátrafordult. Ő maga talán még a falikárpitjánál is szebb volt. Hosszú, barna hajában arany fonatok fénylettek. Szeme akár a smaragd, és fekete selyemruhája csupa ringás, mintha a fekete selymen fekete állatok fekete árnyait látnánk: egy éjszakai erdőn átrohanó őzet.”
(A Szörnyek tengere c. könyv egy részlete)
A fiatalok belesétáltak C. C., vagyis Kirké csapdájába. Utólag kiderült, mit is takart a „teljes átformálás” kezelés. Sajnos Percy sem kerülhette el az istennő férfiakat nem kímélő varázslatát, C. C. egy csellel megitatta varázsfőzetét a fiúval (a tökéletes külső ígéretével), aki ezután tengerimalaccá változott. Annabethnek halhatatlanságot ígért C. C., valamint a varázslás tudományát. De, Annabeth rájött a nő valódi kilétére, és arra, mi történt Percyvel. Erre Annabeth megevett egyet Hermész vitaminjai közül, hogy Kirké ne tudja őt átváltoztatni, majd hatot bedobott a tengerimalacok közé, ahol Percynek is sikerült egy vitamint megennie és visszaváltozott. A másik öt férfi kalóz volt, egyikük maga Feketeszakáll. A kalózok üldözőbe vették Kirkét és szolgálóit, addig Percy és Annabeth elkötötte a kikötőben lévő Anna királynő bosszúját, azaz Feketeszakáll hajóját, és elhagyták a szigetet.

A folytatásban elolvasható (egy hosszabb részlet), hogyan verte át Percyt Kirké!
„– Mit látsz?
Csak bámultam, de nem tudtam, mit kellene látnom.
– Nem igazán…
A vászon színe megváltozott, és hirtelen megláttam a tükörképemet. Vagy mégsem azt? Úgy nézett ki, mint én, de mégsem. A szívdöglesztő Percy Jacksont láttam. Öltözékem tökéletes, arcomon magabiztos mosoly. A fogsorom szabályos, a pattanások eltűntek, bőröm barna, mintha most léptem volna ki a szoláriumból, izmosabb voltam, és talán magasabb is néhány centivel. Én néztem vissza a tükörből – a hibáim nélkül.
– Tyűha! – kiáltottam fel.
– Tetszik, vagy mutassak másikat?
– Nem! Ez tökéletesen megfelel. Valóban képes lenne rá, hogy…
– A teljes átváltoztatás nem nagy ügy – ígérte.
– Mit kell tennem? Esetleg diétáznom?
– Semmiség az egész! Sok gyümölcs és edzés, na és persze… ez.
A pulthoz lépett, és egy pohárba vizet eresztett, majd valami port szórt a pohárba. A folyadék felragyogott, amikor összerázta, de aztán már nem sokban különbözött egy mezei tejturmixtól.
– Egy ilyen ital felér a legegészségesebb étellel. Ígérem, hogy azonnal látni fogod a hatást.
– Az hogy lehet?
– Most kérdezősködni akarsz, vagy tökéletessé válni? – nevetett fel.
Valami szöget ütött a fejemben, és nem hagyott nyugodni.
– Hol vannak a férfiak, miért csak nőket látok mindenfelé?
– Majd látsz férfiakat is, csak hajtsd fel ezt!
Újból a kék szövetről rám mosolygó Percy Jacksonra néztem, és elbizonytalanodtam: ez nem is én vagyok.
– Percy, a tökéletességhez vezető első lépés, hogy rám bízod magad. Vagy te irányítasz, vagy én, melyiket választod? – húzta össze a szemöldökét.
– Rendben, önre bízom magam – száradt ki a torkom hirtelen.
C. C. elmosolyodott, és átnyújtotta a poharat. A számhoz emeltem, és belekóstoltam. Éppolyan íze volt, amit ránézésre ígért: tejturmix. De már az első korty után éreztem, hogy furcsa melegség önti el a bensőmet, mintha az ital felforrna a gyomromban.
Kétrét görnyedtem, és a pohár kiesett a kezemből.
– Mi a fenét itatott velem? – hörögtem.
– Nyugalom, Percy, a fájdalom elmúlik, de a hatás, ahogy ígértem, azonnali lesz. Nézd!
Valami nagyon nem stimmelt.
A kék lepel lehullott a tükör elől, és megláttam magam. A kezeim remegni kezdtek, és tappancsokká alakultak át. Ujjaim végén karmok nőttek. De ez még semmi. Vastag bunda burjánzott rajtam tetőtől talpig. A fogaim lapátfogakká szélesedtek, a ruháim hirtelen nagyok lettek rám, és C. C. is egyre magasabb lett… Tévedtem: sajnos, nem ő lett nagyobb, hanem én mentem össze. Zsugorodtam, mint szalonna a tepsiben.
Aztán belebotlottam saját ruháim kupacába. Megpróbáltam eliszkolni, de egy kéz elkapta a grabancomat. Egy kéz, amelyik akkora volt, mint jómagam. Segítségért akartam kiáltani, de csak visítani tudtam: úúújjj, úúújjj!
Az óriás kéz a magasba emelt, kurta végtagjaimmal hiába kapálóztam, a következő pillanatban, akár egy telehold, C. C. arca jelent meg előttem.
– Nagyszerű! – dübörgött a hangja. Kapálóztam, de csak még jobban szorította szőrös hasamat. – Felszínre tört a valódi éned.
A tükörhöz emelt, és amit megláttam benne, rémült visításra késztetett: úúújjj, úúújjj! C. C-t láttam, aki egy bundás, kapafogú, fehér-barna foltos rágcsálót tartott a kezében. Ha kapálóztam, kapálózni kezdett a tükörben látott négylábú is. Átváltoztam egy…
– Tengerimalac lettél! Milyen kis helyes vagy, nem? Az emberek disznók. Régen azzá is változtattam őket, de túl büdösek voltak, és sok helyet foglaltak el. Így átálltam a tengerimalacra. Végül is nem nagy különbség, de sokkal egyszerűbb a tartásuk. Most pedig gyere, és találkozz a többi férfival!”
(A Szörnyek tengere, 160-162. oldal)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése